Reykjavik

Dag 16, Zaterdag 15 september

Vanmorgen hebben we de wekker moeten zetten want we gaan al vroeg op pad. Om 7uur zitten we aan het ontbijt en om kwart voor 8 worden we opgehaald met een shuttlebusje, hiermee worden we naar het verzamelpunt gebracht.

Vandaag gaan we een rondtour maken over een gedeelte van het eiland ´The Golden Circle classic´. We zijn heel benieuwd hoe IJsland eruit ziet. We stappen met nog 80 andere personen over in een grote touringcar en gaan opweg. We rijden Reykjavik uit richting ´Nesjavellir`. Hier staat een geothermische energiecentrale. Hier wordt de electriciteit opgewekt, koud en warm water opgepomt om alle huizen te voorzien van stroom en water. De buizen lopen ook in de stad onder de straten zodat je hier in de winter geen slee/pekel nodig heb om de straten sneeuwvrij te krijgen want dit gebeurt door het warme water. Deze plek kan niet altijd bezocht worden als het weer slecht is, want we doen met de bus op een gegeven moment een flinke afdaling van 15%, wow! En als het weer slecht is mag de bus of de auto hier het gebied niet inrijden.

We rijden vervolgens verder naar het nationale park ´Þingvellir´. We worden hierbovenaan de berg afgezet en lopen een stuk door dit mooie natuurpark. Op deze plek werden vroeger alle (levens)belangrijke zaken geregeld en is dit gebied de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse en Europese continent met de vlakte als scheidingslijn. Elk jaar drijft IJsland op deze plaats schoksgewijs 1 a 2 cm uit elkaar, maar ook door aardverzakkingen zijn er hoogteverschillen tussen de platen. Bizar!

We stappen weer in de bus en rijden zo een uur verder naar onze volgende bestemming. We hebben een leuke reisleidster die de tour in het Engels verteld met heel veel weetjes uit IJsland. Zij is zelf Duitse en is een paar jaar geleden naar IJsland verhuisd en heeft hier nu een gezin.
Aantal weetjes:
- De helft van alle inwoners (320.000) woont in Reykjavik
- hypotheek kost voor een 4-kamer appartement €1200 p.m.
- Iedereen spreekt elkaar aan bij de voornaam
- Ijslanders hebben geen achternaam. Ik heet hier bijvoorbeeld: Danielle Adriesdottir (dochter van Adrie) Grappig he!
- Basisschool is gratis
- Iedereen kan studeren, want dit schoolgeld betaal je terug als je een baan heb.
- 3 maanden vakantie voor alle kinderen / studenten (jun-aug)
- In juni wordt het 's nachts niet donker, terwijl je in dec. maar 3uur daglicht heb
- Koud water is gratis, voor warm water betaal je €1,20 p.d. Iedereen doucht hier dan ook heel lang.
- Buitenlanders kunnen hier geen grond kopen om bijv. een hotel te beginnen.

We zijn inmiddels aangekomen bij 'Gullfoss'. Dit is een mooie waterval van ruim 30meter diep in twee etappes. We stappen de bus uit en lopen richting de waterval. Deze kan je vanaf boven zien, maar je kan er ook vlakbij komen. We lopen dus maar eerst naar beneden, dit is altijd makkelijk maar ik moet natuurlijk ook weer terug omhoog, dit was wel weer een flinke klim maar 'WAUW'! wat een mooie waterval zeg, en zeker met de regenboog erbij.

We stappen vijf kwartier later weer in de bus en rijden verder naar 'Geysir'. Dit is een landschap met geisers waarvan er een erg actief is en deze zal dus water omhoog stuwen. Eerst gaat het water borrelen, dan veel stoom dat vrijkomt en op een gegeven moment.......schrikken wij ons eigen kapot. Met een harde kracht spuit het water omhoog!

We lopen nog verder over het terrein langs diverse geisers en stappen daarna weer in de bus. Nu rijden we verder naar Skálholt. Hier staat een kerkje, en de ruine van een oude stad/bisdom. Ook stond er achter de kerk een graszodenhuisje.

Hiervandaan rijden we naar de laatste stop, en dit is een energiecentrale met daarbij een museum. Hier aangekomen moeten we dus nog extra betalen om het museum in te kunnen en hiervoor hadden we maar een half uur de tijd. Nou dit vonden we wel vreemd dat dit niet inbegrepen zat, en met zo'n korte tijd hebben we dit dus ook niet gedaan. Ik denk dat er misschien maar 4 mensen uit de hele groep wel zijn gegaan. We hebben dus in de giftshop even een paar boeken ingekeken en buiten hebben we een rondje gelopen. Er lagen voor de energiecentrale wat rijen met stenen (dacht ik) maar als je die oppakt weegt dit dus helemaal niets omdat het gestolde lava is. Niels had een mooi stuk gevonden en heeft dit dus als souvenir meegenomen, voor de familie Blub :).

Om zes uur waren we weer terug in ons hotel aangekomen. Hier hebben we eerst bij de eigenaresse nagevraagd of de tour die we geboekt hebben doorgaat, en jahoor wij hopen vanavond 'the Northern Light' te gaan zien. We hebben dus maar een uurtje om alle spullen te pakken, camera's nog even bijladen en ook om te eten. Dus wat eten we vanavond? Jazeker, weer een lekkere subway.

Om kwart voor acht komt het taxibusje ons weer ophalen en stappen we op het verzamelpunt over in een grote touringcar. We gaan met een grote groep, dus erg gezellig. Onze reisleider heet 'Ole' en de chauffeur ook. Dus we gaan opstap met Ole Ole, hahahaha!

De reisleider is echt een grappenmaker. Zegt hij op een gegeven moment, zijn jullie naar IJsland gekomen omdat de vulkaan is uitgebarsten in 2010? Neehoor, ow zegt hij nou dit was voor ons wel de goedkoopste reclamestunt. We wilde graag wat 'Cash' maar we gaven was 'Ash'. :)

We rijden naar de eerste stop en het is nog niet heel donker, dus stappen we na een kwartier weer in en rijden naar een ander punt. Hier doen we even een bakkie koffie. Na bijna een uur stappen we weer in en rijden verder voor een goed uitzichtpunt, Ole kijkt even buiten maar het is bewolkt, de bus rijdt verder en verder en dit herhalen we een aantal keer. Helaas na totaal ruim 2uur gereden te hebben is er niets te zien en is er alleen maar bewolking. We zien onderweg nog meer tourbussen langs de kant van de wegstaan, maar ook voor hun is er niets te zien. Uiteindelijk besluit Ole om terug te gaan naar de stad en iedereen bij zijn htel af te leveren, hier staan we dus om 1uur 's nachts voor de deur. We zijn kapot en gaan slapen en dromen over het Noorderlicht.